Powietrzna berlińska linia życia
Cztery okupujące po II wojnie światowej Niemcy mocarstwa zostały wystawione na próbę, gdy w zachodnich sektorach okupacyjnych osiągnięto porozumienie w sprawie wprowadzenia nowego systemu walutowego. W ramach nowego systemu walutowego dziesięć dotychczasowych marek zamierzano zastąpić jedną nową. Nowa waluta miała przywrócić realną wartość nabywczą i odtworzyć reguły zachodniej gry rynkowej.
Strategiczne bombardowania - cz. 1
Kontrowersyjna teoria włoskiego generała Giulio Douhera określała jakoby lotnictwo bombowe pełniło decydującą funkcję w każdym konflikcie zbrojnym. W Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii ta teoria trafiła na odpowiedni grunt, gdyż po niemieckich sukcesach militarnych we Francji 1940 roku zwiększono produkcję samolotów bombowych. Naloty bombowe na miasta i ośrodki przemysłowe były jedynym sposobem na osłabienie potencjału przemysłowego Niemiec oraz obniżały morale ludności. Niemieckie siły powietrzne nie były w stanie prowadzić na szeroką skalę działań, ze względu na zmniejszające się ich panowanie w powietrzu oraz zaangażowania większości sił lotniczych na wschodzie, gdzie decydowały się losy wojny.
Zaginiona eskadra
W dniu 15 lipca 1942 roku 94. Skrzydło Myśliwskie składające się z sześciu myśliwców P-38 eskortowało dwa bombowce B-17 w ramach operacji „Bolero” czyli przerzutu żołnierzy i wyposażenia z USA do Wielkiej Brytanii, które były jednym z etapów przygotowań do operacji „Overlord”. Grupa samolotów wystartowała z Groenland Cap koło Reykjaviku i skierowała się w kierunku brytyjskiego wybrzeża, po trzech godzinach lotu samoloty natrafiły na trudne warunki atmosferyczne i zostały zmuszone do powrotu na lotnisko macierzyste. Nad Grenlandią postępowało dalsze pogorszenie pogody, a kończące się paliwo zmusiło załogi do awaryjnego lądowania na lodowcu.
Narodziny Hawker Hurricane'a
Historia samolotu Hurricane rozpoczęła się w roku 1933, sześć lat przed wybuchem wojny i siedem przed bitwą o Wielką Brytanię. Królewskie Siły Powietrzne miały wówczas w składzie tylko trzynaście dywizjonów myśliwskich – osiem latających na samolotach Bristol Bulldog, trzy w Hawker Fury i dwa w Hawker Demon. Były to dwupłatowce z klasycznymi śmigłami i ze stałym podwoziem. Sydney Camm, konstruktor Hurricane’a opracował w roku 1933 projekt, jednopłatowca który nie doczekał się nigdy realizacji.
Zniszczenie pierwszego zeppelina
Pierwszym człowiekiem, który zniszczył niemiecki zeppelin i jeden z pierwszych sławnych lotników pierwszej wojny światowej był podporucznik Reginald Alexander John Warnerord z Królewskiego Korpusu Lotnictwa Marynarki.
Pierwszy nalot zeppelinów na Anglię miał miejsce 19 stycznia 1915 roku. Dwa aerostaty zrzuciły bomby na Great Yarmouth i King's Lynn. W tym bombardowaniu zgineły cztery osoby. Był to nowy rodzaj zagrożenia dla Brytyjczyków, gdyż kolejne naloty docierały do jeszcze odleglejszych miejsc na północ, takich jak Tyne. W Belgii zbudowano bazy wojskowe dla zeppelinów, by pod koniec kwietnia 1915 roku dotarła tam nowa seria wojskowych Zeppelinów LZ 34. Zaraz po nim w zbudowanych dla nich wielkich szopach znalazły się sterowce LZ 38 i LZ 39, które rozpoczeły naloty na Londyn.
Wydobędą Devastatora z dna oceanu
Samolot bojowy TBD Devastator, który zaginął na morzu w 1941 roku został odnaleziony u wybrzeży San Diego. Muzeum na Florydzie planuje podniesienie wraku z dna. Według kapitana Eda Ellisa, kierownika projektu odbudowy samolotu w National Museum of Naval Aviation, w Pensacola, Devastator jest "Świętym Graalem" w zakresie lotnictwa morskiego i czymś co chcieliby mieć w tym muzeum.
Powstanie napędu odrzutowego
Brytyjski inżynier Frank Whitte opatentował zasady konstrukcji turbinowego silnika odrzutowego już w 1930 roku. W latach 1937-1946 prace nad napędem odrzutowym prowadził na zlecenie Royal Air Force. W maju 1941 roku silnik odrzutowy zastosowano na eksperymentalnym samolocie Gloster E 28/39. Na podstawie patentu Whittle, powstały silniki odrzutowe niemieckie i amerykańskie. Po wojnie budowę odrzutowych samolotów myśliwskich prowadziły jedynie Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Odrzutowy De Havilland Vampire przekroczył granicę prędkości 500 mil na godzinę (800km/h). Venom był ulepszoną wersją Vampire'a, a potem oba samoloty przewyższył osiągami Gloster Meteor.
komentarze
- Niesamowita technika. Gdyby ją tak wykorzystać tylko do obrony całej planety przed… Zestrzelenie 2 rakiet balistycznych przez system THAAD
- dołączam się do prośby. Awaryjne lądowanie F-16 na lotnisku Łódź-Lublinek
- też miałem problemy ze startem przy bez wietrznej pogodzie , złota zasada… Synthesis – masakra w bezwietrzu
- Kolejna femikomunistyczna politpoprawna agitka!! Faceci są lepsi w KAŻDYM sporcie i zawodzie[poza… Porucznik Atkinson szkoli przyszłych pilotów w Afganistanie
Zobacz inne nowości
Konferencja i wystawa z okazji 70. rocznicy lądowania w Nor…
W tym roku przypada 70. rocznica lądowania sił alianckich na plażach Normandii we Francji. Z tej okazji Instytut Lotnictwa 6 czerwca 2014 roku organizuje konferencję „Podniebni bohaterowie. Polskie Siły Powietrzne...
Czytaj...Boeing dostarczył osiem tysięcy samolotów 737
16 kwietnia Boeing dostarczył ośmiotysięczny egzemplarz Boeinga 737. Maszynę przekazano liniom United Airlines, które kupują samoloty z rodziny 737 od 1965 roku.
Czytaj...Nowa Cessna CJ3+
Cessna Aircraft Company, zaprezentowała nowy model odrzutowca biznesowego o nazwie Citation CJ3+. Nowy CJ3+ posiada w pełni zintegrowaną awionikę Garmin G3000, nową aranżację wnętrza z przeprojektowaną kabiną i...
Czytaj...Norwegian Air zakrada się do USA
Norwegian Air próbuje znaleźć sposób na uzyskanie dostępu do portów lotniczych w USA, które zostały ujęte w porozumieniu o "otwartym niebie" zawartym pomiędzy USA i Unią Europejską.Norweski przewoźnik...
Czytaj...Kuwejt ma swojego C-17
Trzynastego lutego Boeing dostarczył pierwszego C-17 Globemaster III d…
Pasażerowie jak szprotki w A340
Airbus planuje zwiększyć liczbę miejsc siedzących na pokładach A340-60…
Cathay Pacific zamawia kolejne …
Cathay Pacific zamówił kolejnego Boeinga 747-8 Freighter i trzy sztuki…
myPiloci
Wszystkie dane zamieszczone na stronach portalu myPiloci.pl mają charakter informacyjny i mogą służyć jedynie jako materiał poglądowy do planowania lotu.
Przed lotem każdą informację należy samemu zweryfikować z aktualnym AIP Polska, właścicielem, bądź użytkownikiem lotniska.
myPiloci.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczanych przez osoby trzecie wiadomości, opinii i ogłoszeń.
Prezentowane informacje mogą być niekompletne i nie są przeznaczone do użytku operacyjnego.