Koncepcja rozwoju lotnictwa w przeciągu 50 lat - wizja Airbusa
Na ubiegłorocznych targach lotniczych w Farnborough firma Airbus zaprezentowała nową koncepcję rozwoju samolotów, które pojawią się za 50 lat. Skupiono się na idei konstruowania maszyn emitujących mniej hałasu oraz spalin, co będzie z korzyścią dla środowiska naturalnego. Firma szacuje, zanieczyszczenia spowodowanych przez lotnictwo stanowi 2% ogółu zanieczyszczeń, a emisja hałasu dotyka 7% ludności świata. Zaprezentowane rozwiązania techniczne w konstrukcji pokazują, że samolot został pozbawiony części pionowej ogona, któremu został nadany wygląd przypominający literę „U”. Taka myśl techniczna pozwala zminimalizować hałas, uzyskać bardziej aerodynamiczny kadłub oraz dłuższe skrzydła. Systemy pokładowe nie będą wymagały intensywnego serwisowania. Firma zakłada, że w samolotach przyjmie się rozwiązanie umożliwiające pionowe starty i lądowania. W przedstawionej strategii Airbus bierze pod uwagę stronę techniczną budowy samolotów ale także reformę logistyki całego ruchu lotniczego. W najbliższej przyszłości nie będzie możliwa większa rozbudowa lotnisk, co spowoduje zmniejszenie separacji pomiędzy samolotami, a nawet tworzenie formacji podobnych do klucza ptaków.
Na podstawie: Airbus
Chińskie linie zamówiły maszyny Boeinga za 10 mld $
Dwie chińskie linie lotnicze zamówiły 43 szerokokadłubowe samoloty Boeing warte łącznie 10 mld dolarów.
Air China Ltd, flagowy przewoźnik kraju poinformował, że planuje zakupić pięć samolotów Boeing 747-8 wartych cennikowo około 1,54 miliarda dolarów. 467 miejscowy Boeing 747-8 oferowany jest za 317 mln dolarów. Zamówione 747-8 będą dostarczane dla Air China w 2014 i 2015r.
ULC podsumował ruch regularny i czarterowy na polskich lotniskach
Urząd Lotnictwa Cywilnego podsumował ruch regularny i czarterowy z polskich lotnisk w podziale na kierunki podróży.
W 2010 roku w międzynarodowym ruchu regularnym polskie porty lotnicze obsłużyły 15 mln 485 tys. pasażerów. Najwięcej podróżnych obsłużono na trasach do/z Londynu (2 mln 597 tys. pasażerów, tj. 16,77% ogółu). Jednak zainteresowanie tym kierunkiem z roku na rok maleje. Z dziesięciu najpopularniejszych kierunków/miast wzrost liczby pasażerów odnotowano na większości za wyjątkiem Dublina (spadek o 3,35%) i wspomnianego Londynu. Dynamicznie rozwijały się połączenia do/z Dusseldorfu (45,91%), Oslo (20,60%) oraz Rzymu (14,97%). Ogólnie, spośród najpopularniejszych kierunków/państw, więcej pasażerów obsłużono na trasach do/z Hiszpanii (wzrost o 39,40%), Włoch (wzrost o 34,35%), Holandii (wzrost o 29,56%), Francji (wzrost o 14,21%) oraz Niemiec (wzrost o 7,18%). Spadek o 1,11% odnotowały kierunki brytyjskie oraz irlandzkie o 10,57%. W międzynarodowym ruchu czarterowym polskie porty lotnicze obsłużyły w 2010 r. 3 mln 246 tys. pasażerów. Najchętniej odwiedzanym państwem był Egipt, do/z którego obsłużono 1 mln 042 tys. pasażerów tj. 32,09% ogółu. Na kolejnych miejscach znalazły się Turcja – 629 tys. pasażerów oraz Grecja – 465 tys. pasażerów. Wśród dziesięciu najpopularniejszych kierunków/miast znalazły się m.in.: Hurghada – 559 tys. obsłużonych pasażerów, Antalya – 444 tys. pasażerów, Sharm El Sheikh – 409 tys. pasażerów, Monastyr – 145 tys. pasażerów oraz Heraklion – 110 tys. pasażerów. W 2010 roku największą dynamikę spośród najpopularniejszych kierunków/państw odnotowano w przypadku: Włoch – 65,96%, Egiptu – wzrost o 33,64%, Turcji – 7,09%. Kraje tak jak Tunezja, Maroko, czy też Hiszpania wykazały dynamikę ujemną.
Liczba obsłużonych pasażerów w polskich portach lotniczych w międzynarodowym ruchu regularnym według kierunków (miast) w roku 2010
plik do pobrania.
Liczba obsłużonych pasażerów w polskich portach lotniczych w międzynarodowym ruchu czarterowym według kierunków (miast) w roku 2010
plik do pobrania.
Na podstawie: ULC
ATR-72 dla indonezyjskiej Wing Air
Indonezyjska Wing Air kupiła 15 turbośmigłowych samolotów ATR-72-500. Wing Air to stosunkowo młoda spółka obsługująca połączenia regionalne, pomiędzy wyspami i głównymi miastami Indonezji. W 2009 roku zawarła umowę z ATR, odnośnie zakupu 15 samolotów modelu 72-500, z opcją na kolejne 15 maszyn. Większość z nich została już wyprodukowana. Według stanu na styczeń bieżącego roku, Wing Air wykorzystywała już 10 francusko-włoskich samolotów, oczekując na sfinalizowanie dostaw ostatniej piątki.
FAA wydał certyfikat dla Legacy 650
Amerykańskie władze lotnicze FAA wydały certyfikat dla samolotu biznesowego Embraer Legacy 650. Przyznanie certyfikatu otwiera Embraerowi drogę na największy rynek samolotów dyspozycyjnych świata. Pierwsze certyfikaty, najpierw brazylijskich, a potem europejskich władz lotniczych Legacy 650 otrzymał w październiku 2010 roku.
Lufthansa i Airbus negocjują kontrakt za 2,5 mld $
Rosnące koszty paliwa zmniejszają zysk linii lotniczych
Linie lotnicze mogą zarobić jeszcze mniej niż w 2010 roku, wszystko przez zwiększające się koszty paliwa względem przewidywanej liczby pasażerów. Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) przewiduje zysk na poziomie 9,1 miliardów dolarów w 2011 roku, w porównaniu z 15,1 miliardami dolarów w 2010 roku. Paliwo jest jednym z największych elementów kosztowych linii lotniczych, a wysokie ceny ropy naftowej mogą popsuć ceny na rynku lotniczym. IATA uważa, że Azja przejmie w 30% ruch lotniczy Ameryki Północnej do 2014 roku. Rosnące zadłużenie konsumentów, wysokie bezrobocie i oszczędności utrudniają wzrost przewoźnikom w Ameryce Północnej i Europie. Pomimo to Stany Zjednoczone w dalszym ciągu będą największym krajowym rynkiem pasażerskim na świecie. IATA uważa, że niektórzy przewoźnicy cargo mogą znaleźć się w trudnej sytuacji finansowej na rzecz tańszej żeglugi morskiej.
Na podstawie: BBC
Czy wiesz że ...
komentarze
- Niesamowita technika. Gdyby ją tak wykorzystać tylko do obrony całej planety przed… Zestrzelenie 2 rakiet balistycznych przez system THAAD
- dołączam się do prośby. Awaryjne lądowanie F-16 na lotnisku Łódź-Lublinek
- też miałem problemy ze startem przy bez wietrznej pogodzie , złota zasada… Synthesis – masakra w bezwietrzu
- Kolejna femikomunistyczna politpoprawna agitka!! Faceci są lepsi w KAŻDYM sporcie i zawodzie[poza… Porucznik Atkinson szkoli przyszłych pilotów w Afganistanie
Zobacz inne nowości
Konferencja i wystawa z okazji 70. rocznicy lądowania w Nor…

W tym roku przypada 70. rocznica lądowania sił alianckich na plażach Normandii we Francji. Z tej okazji Instytut Lotnictwa 6 czerwca 2014 roku organizuje konferencję „Podniebni bohaterowie. Polskie Siły Powietrzne...
Czytaj...Boeing dostarczył osiem tysięcy samolotów 737

16 kwietnia Boeing dostarczył ośmiotysięczny egzemplarz Boeinga 737. Maszynę przekazano liniom United Airlines, które kupują samoloty z rodziny 737 od 1965 roku.
Czytaj...Nowa Cessna CJ3+

Cessna Aircraft Company, zaprezentowała nowy model odrzutowca biznesowego o nazwie Citation CJ3+. Nowy CJ3+ posiada w pełni zintegrowaną awionikę Garmin G3000, nową aranżację wnętrza z przeprojektowaną kabiną i...
Czytaj...Norwegian Air zakrada się do USA

Norwegian Air próbuje znaleźć sposób na uzyskanie dostępu do portów lotniczych w USA, które zostały ujęte w porozumieniu o "otwartym niebie" zawartym pomiędzy USA i Unią Europejską.Norweski przewoźnik...
Czytaj...Kuwejt ma swojego C-17
Trzynastego lutego Boeing dostarczył pierwszego C-17 Globemaster III d…
Pasażerowie jak szprotki w A340
Airbus planuje zwiększyć liczbę miejsc siedzących na pokładach A340-60…
Cathay Pacific zamawia kolejne …
Cathay Pacific zamówił kolejnego Boeinga 747-8 Freighter i trzy sztuki…
Najbliższe wydarzenia
Cumulus Tagus
Dołączyli do naszej Ferajny
myPiloci
Wszystkie dane zamieszczone na stronach portalu myPiloci.pl mają charakter informacyjny i mogą służyć jedynie jako materiał poglądowy do planowania lotu.
Przed lotem każdą informację należy samemu zweryfikować z aktualnym AIP Polska, właścicielem, bądź użytkownikiem lotniska.
myPiloci.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczanych przez osoby trzecie wiadomości, opinii i ogłoszeń.
Prezentowane informacje mogą być niekompletne i nie są przeznaczone do użytku operacyjnego.