Komunikat dla pasażerów linii lotniczych
Mając na uwadze duże zainteresowanie prawami pasażerów linii lotniczych w ogóle, a ostatnio w kontekście erupcji wulkanicznych, Komisja Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, iż:
- wszelkie zjawiska pogodowe o nasilonym charakterze mające wpływ na operacje lotnicze np. mgły, burze, wyładowania atmosferyczne, opady deszczu, śniegu i gradu, porywiste wiatry;
- zdarzenia losowe np. zderzenia samolotów z ptakami, oraz
- następstwa niektórych katastrof naturalnych np. chmura pyłu wulkanicznego jako następstwo erupcji wulkanicznej;
są zjawiskami pozostającymi poza skuteczną kontrolą przewoźników lotniczych. Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli może dowieść, że odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Nahełmowe celowniki i wyświetlacze
Urządzeniami stosunkowo nowymi które pojawiły się pod koniec lat 70. XX wieku są nahełmowe celowniki i wyświetlacze. Helmet Mounted Sight (HMS) lub Helmet Mounted Display (HMD) umożliwiły obsługę kierowanych rakiet na podczerwień drugiej generacji. Ograniczenia technologiczne w tamtych latach uniemożliwiły na dostateczny rozwój systemu przez co urządzeń nie rozwijano przez kilka lat. Kolejne zmiany wprowadzono po pojawieniu się rakiet na podczerwień czwartej generacji. Głównym zadaniem konstrukcji HMD/HMS było umożliwienie pilotowi szybkiego namierzenia celu i wystrzelenie rakiety.
Korean Air odbiera pierwszego A380
Linie Korean Air otrzymały swojego pierwszego Airbusa A380 podczas specjalnej ceremonii w Tuluzie. Korean Air jest szósta linią lotniczą otrzymującą A380 i zamówiła w sumie 10 takich samolotów. Samolot napędzany jest silnikami GP7200, które to silniki zamontowane są w 56% wszystkich latających A380.
ATR 72-600 otrzymuje certyfikat EASA
W dniu 31 maja ATR 72-600 uzyskał certyfikację Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Dzięki tej certyfikacji, ATR może rozpocząć dostawy samolotów regionalnych wyposażonych w najbardziej zaawansowane technologie dostępne na rynku. Testy na ziemi i podczas lotu rozpoczęto latem 2009 roku, miały one na celu sprawdzenie poprawności funkcjonowania nowych systemów i urządzeń zainstalowanych na statkach powietrznych w tym nowej awioniki wyposażonej w szklany kokpit z 5 ekranami LCD, nowy system komunikacyjny, nawigacyjny systemy ostrzegawcze oraz nowy system komputerowy MPC (w tym do obsługi technicznej samolotów).
Indie rozwijają Bezzałogowe Statki Powietrzne
Indie wyposażają swoje siły zbrojne w nowoczesne Bezzałogowe Statki Powietrzne. Preferują rodzime konstrukcje firm Bharat Electronics Ltd oraz Hindustan Aeronautics Ltd. Rustom-1 to BSP operujący na średniej wysokości bezzałogowiec o wadze 1100 kg. Na jego pokładzie ma znajdować się radar morski. Przewidywana długotrwałość lotu ma wynosić 15 godzin, a promień działania do 300 km. Transmisja danych do Rustom-1 będzie odbywała się za pomocą łącza satelitarnego.
Business Jety mają świetlaną przyszłość w Chinach
Światowi producenci odrzutowców dyspozycyjnych mają duże nadzieje na wzrost sprzedaży za sprawą super bogatych nabywców z Chin.
Chiński rynek przeżywa nieustający boom, a za tym pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na luksusowe i szybkie samoloty dyspozycyjne.
2 nowe lądowiska w ewidencji
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zezwolił na wpisanie do prowadzonej przez ULC ewidencji lądowisk przyszpitalnych w Kielcach Czarnowie oraz Pile. Lądowisko Kielce Czarnów przystosowane jest do startów i lądowań śmigłowców o dopuszczalnej masie startowej MTOW do 2910 kg. Zlokalizowane jest ono przy Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym (ul. Grunwaldzka 45) w Kielcach.
Z Gdańska do Krakowa i Wrocławia bezpośrednio
Od 1 lipca z Gdańska będzie można bezpośrednio polecieć do Krakowa i Wrocławia. W tygodniu będzie 10 połączeń do Krakowa i 9 do Wrocławia.
Trasy będzie obsługiwać spółka EUROLOT S.A. na samolotach ATR 42, zabierających na pokład 46 pasażerów. Lot potrwa 90 minut. Dodatkowo, dzięki zminimalizowaniu czasu odprawy, nowe połączenia stanowić będą najszybszą formę transportu łączącą północ i południe Polski.
ULC: wytyczne w sprawie pyłu wulkanicznego
W związku z erupcją islandzkiego wulkanu Grimsvotn mogącą powodować zagrożenie dla bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński wydał specjalne Wytyczne.
Wytyczne nr 5 zalecają stosowanie przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej wymagań ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), a zawartych w materiałach doradczych Doc 019 – „Plan awaryjny na wypadek pojawienia się pyłu wulkanicznego – dla rejonu Europy i Północnego Atlantyku”.
Kanada odmawia pożyczki dla Diamonda
Diamond Aircraft będzie musiał znaleźć inny sposób na uzyskanie środków których potrzebuje, powiedział prezes Peter Maurer, po tym jak rząd Kanady odrzucił wniosek o 35 mln dolarów pożyczki. Firma pracuje nad znalezieniem inwestorów prywatnych, którzy wspomogą utrzymanie firmy i jej programu D-Jet.
komentarze
- Niesamowita technika. Gdyby ją tak wykorzystać tylko do obrony całej planety przed… Zestrzelenie 2 rakiet balistycznych przez system THAAD
- dołączam się do prośby. Awaryjne lądowanie F-16 na lotnisku Łódź-Lublinek
- też miałem problemy ze startem przy bez wietrznej pogodzie , złota zasada… Synthesis – masakra w bezwietrzu
- Kolejna femikomunistyczna politpoprawna agitka!! Faceci są lepsi w KAŻDYM sporcie i zawodzie[poza… Porucznik Atkinson szkoli przyszłych pilotów w Afganistanie
Najbliższe wydarzenia
Dołączyli do naszej Ferajny
myPiloci
Wszystkie dane zamieszczone na stronach portalu myPiloci.pl mają charakter informacyjny i mogą służyć jedynie jako materiał poglądowy do planowania lotu.
Przed lotem każdą informację należy samemu zweryfikować z aktualnym AIP Polska, właścicielem, bądź użytkownikiem lotniska.
myPiloci.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczanych przez osoby trzecie wiadomości, opinii i ogłoszeń.
Prezentowane informacje mogą być niekompletne i nie są przeznaczone do użytku operacyjnego.