Powietrzna berlińska linia życia
Cztery okupujące po II wojnie światowej Niemcy mocarstwa zostały wystawione na próbę, gdy w zachodnich sektorach okupacyjnych osiągnięto porozumienie w sprawie wprowadzenia nowego systemu walutowego. W ramach nowego systemu walutowego dziesięć dotychczasowych marek zamierzano zastąpić jedną nową. Nowa waluta miała przywrócić realną wartość nabywczą i odtworzyć reguły zachodniej gry rynkowej.
Strategiczne bombardowania - cz. 1
Kontrowersyjna teoria włoskiego generała Giulio Douhera określała jakoby lotnictwo bombowe pełniło decydującą funkcję w każdym konflikcie zbrojnym. W Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii ta teoria trafiła na odpowiedni grunt, gdyż po niemieckich sukcesach militarnych we Francji 1940 roku zwiększono produkcję samolotów bombowych. Naloty bombowe na miasta i ośrodki przemysłowe były jedynym sposobem na osłabienie potencjału przemysłowego Niemiec oraz obniżały morale ludności. Niemieckie siły powietrzne nie były w stanie prowadzić na szeroką skalę działań, ze względu na zmniejszające się ich panowanie w powietrzu oraz zaangażowania większości sił lotniczych na wschodzie, gdzie decydowały się losy wojny.
Zaginiona eskadra
W dniu 15 lipca 1942 roku 94. Skrzydło Myśliwskie składające się z sześciu myśliwców P-38 eskortowało dwa bombowce B-17 w ramach operacji „Bolero” czyli przerzutu żołnierzy i wyposażenia z USA do Wielkiej Brytanii, które były jednym z etapów przygotowań do operacji „Overlord”. Grupa samolotów wystartowała z Groenland Cap koło Reykjaviku i skierowała się w kierunku brytyjskiego wybrzeża, po trzech godzinach lotu samoloty natrafiły na trudne warunki atmosferyczne i zostały zmuszone do powrotu na lotnisko macierzyste. Nad Grenlandią postępowało dalsze pogorszenie pogody, a kończące się paliwo zmusiło załogi do awaryjnego lądowania na lodowcu.
Narodziny Hawker Hurricane'a
Historia samolotu Hurricane rozpoczęła się w roku 1933, sześć lat przed wybuchem wojny i siedem przed bitwą o Wielką Brytanię. Królewskie Siły Powietrzne miały wówczas w składzie tylko trzynaście dywizjonów myśliwskich – osiem latających na samolotach Bristol Bulldog, trzy w Hawker Fury i dwa w Hawker Demon. Były to dwupłatowce z klasycznymi śmigłami i ze stałym podwoziem. Sydney Camm, konstruktor Hurricane’a opracował w roku 1933 projekt, jednopłatowca który nie doczekał się nigdy realizacji.
Zniszczenie pierwszego zeppelina
Pierwszym człowiekiem, który zniszczył niemiecki zeppelin i jeden z pierwszych sławnych lotników pierwszej wojny światowej był podporucznik Reginald Alexander John Warnerord z Królewskiego Korpusu Lotnictwa Marynarki.
Pierwszy nalot zeppelinów na Anglię miał miejsce 19 stycznia 1915 roku. Dwa aerostaty zrzuciły bomby na Great Yarmouth i King's Lynn. W tym bombardowaniu zgineły cztery osoby. Był to nowy rodzaj zagrożenia dla Brytyjczyków, gdyż kolejne naloty docierały do jeszcze odleglejszych miejsc na północ, takich jak Tyne. W Belgii zbudowano bazy wojskowe dla zeppelinów, by pod koniec kwietnia 1915 roku dotarła tam nowa seria wojskowych Zeppelinów LZ 34. Zaraz po nim w zbudowanych dla nich wielkich szopach znalazły się sterowce LZ 38 i LZ 39, które rozpoczeły naloty na Londyn.
Wydobędą Devastatora z dna oceanu
Samolot bojowy TBD Devastator, który zaginął na morzu w 1941 roku został odnaleziony u wybrzeży San Diego. Muzeum na Florydzie planuje podniesienie wraku z dna. Według kapitana Eda Ellisa, kierownika projektu odbudowy samolotu w National Museum of Naval Aviation, w Pensacola, Devastator jest "Świętym Graalem" w zakresie lotnictwa morskiego i czymś co chcieliby mieć w tym muzeum.
Powstanie napędu odrzutowego
Brytyjski inżynier Frank Whitte opatentował zasady konstrukcji turbinowego silnika odrzutowego już w 1930 roku. W latach 1937-1946 prace nad napędem odrzutowym prowadził na zlecenie Royal Air Force. W maju 1941 roku silnik odrzutowy zastosowano na eksperymentalnym samolocie Gloster E 28/39. Na podstawie patentu Whittle, powstały silniki odrzutowe niemieckie i amerykańskie. Po wojnie budowę odrzutowych samolotów myśliwskich prowadziły jedynie Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Odrzutowy De Havilland Vampire przekroczył granicę prędkości 500 mil na godzinę (800km/h). Venom był ulepszoną wersją Vampire'a, a potem oba samoloty przewyższył osiągami Gloster Meteor.
komentarze
- Niesamowita technika. Gdyby ją tak wykorzystać tylko do obrony całej planety przed… Zestrzelenie 2 rakiet balistycznych przez system THAAD
- dołączam się do prośby. Awaryjne lądowanie F-16 na lotnisku Łódź-Lublinek
- też miałem problemy ze startem przy bez wietrznej pogodzie , złota zasada… Synthesis – masakra w bezwietrzu
- Kolejna femikomunistyczna politpoprawna agitka!! Faceci są lepsi w KAŻDYM sporcie i zawodzie[poza… Porucznik Atkinson szkoli przyszłych pilotów w Afganistanie
Zobacz inne nowości
Konferencja i wystawa z okazji 70. rocznicy lądowania w Nor…
![Konferencja i wystawa z okazji 70. rocznicy lądowania w Normandii](http://mypiloci.pl/modules/mod_news_pro_gk4/cache/stories.historia.Preinvasion_bombingnsp_178.jpg)
W tym roku przypada 70. rocznica lądowania sił alianckich na plażach Normandii we Francji. Z tej okazji Instytut Lotnictwa 6 czerwca 2014 roku organizuje konferencję „Podniebni bohaterowie. Polskie Siły Powietrzne...
Czytaj...Boeing dostarczył osiem tysięcy samolotów 737
![Boeing dostarczył osiem tysięcy samolotów 737](http://mypiloci.pl/modules/mod_news_pro_gk4/cache/stories.linie.United_Airlines.United_Airlines_737nsp_178.jpg)
16 kwietnia Boeing dostarczył ośmiotysięczny egzemplarz Boeinga 737. Maszynę przekazano liniom United Airlines, które kupują samoloty z rodziny 737 od 1965 roku.
Czytaj...Nowa Cessna CJ3+
![Nowa Cessna CJ3+](http://mypiloci.pl/modules/mod_news_pro_gk4/cache/stories.GA.Cessna.CJ3.cessna_CJ3nsp_178.jpg)
Cessna Aircraft Company, zaprezentowała nowy model odrzutowca biznesowego o nazwie Citation CJ3+. Nowy CJ3+ posiada w pełni zintegrowaną awionikę Garmin G3000, nową aranżację wnętrza z przeprojektowaną kabiną i...
Czytaj...Norwegian Air zakrada się do USA
![Norwegian Air zakrada się do USA](http://mypiloci.pl/modules/mod_news_pro_gk4/cache/stories.linie.norwegian.Two_Norwegiannsp_178.jpg)
Norwegian Air próbuje znaleźć sposób na uzyskanie dostępu do portów lotniczych w USA, które zostały ujęte w porozumieniu o "otwartym niebie" zawartym pomiędzy USA i Unią Europejską.Norweski przewoźnik...
Czytaj...Kuwejt ma swojego C-17
Trzynastego lutego Boeing dostarczył pierwszego C-17 Globemaster III d…
Pasażerowie jak szprotki w A340
Airbus planuje zwiększyć liczbę miejsc siedzących na pokładach A340-60…
Cathay Pacific zamawia kolejne …
Cathay Pacific zamówił kolejnego Boeinga 747-8 Freighter i trzy sztuki…
myPiloci
Wszystkie dane zamieszczone na stronach portalu myPiloci.pl mają charakter informacyjny i mogą służyć jedynie jako materiał poglądowy do planowania lotu.
Przed lotem każdą informację należy samemu zweryfikować z aktualnym AIP Polska, właścicielem, bądź użytkownikiem lotniska.
myPiloci.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczanych przez osoby trzecie wiadomości, opinii i ogłoszeń.
Prezentowane informacje mogą być niekompletne i nie są przeznaczone do użytku operacyjnego.