Bezpieczeństwo latania Portal lotniczy dla miłośników lotnictwa. Samoloty, szybowce, szkolenia lotnicze. Dla pilotów i pasjonatów latania. Lotnictwo cywilne i wojskowe http://mypiloci.pl Fri, 19 Jan 2018 23:13:47 +0000 Joomla! 1.5 - Open Source Content Management pl-pl Kobieta bez umiejętności lotniczych uratowała samolot http://mypiloci.pl/najnowsze/item/612-kobieta-bez-umiejętności-lotniczych-uratowała-samolot http://mypiloci.pl/najnowsze/item/612-kobieta-bez-umiejętności-lotniczych-uratowała-samolot

Cirrus_SR22TW zeszłym tygodniu kobieta bez doświadczenia w lataniu przejęła pilotowanie Cirrusa SR22 po tym jak jej mąż pilot stracił przytomność.

W drodze z San Bernardino w Kalifornii do Colorado Springs w Colorado, 70-letni pilot stracił przytomność najprawdopodobniej wskutek niedotlenienia. Na szczęście lecąca z nim żona zachowała wystarczające opanowanie aby próbować nawiąć łączność radiową i wzywać pomocy. Z pomocą kontroli ruchu lotniczego i znajdującej się w pobliżu załogi samolotu pasażerskiego, kobieta była w stanie sprowadzić Cirrusa na niższą wysokość, gdzie jej mąż odzyskał przytomność i bezpiecznie wylądował samolotem w Farmington w Nowym Meksyku.

 

Wideo poniżej pokazuje wiadomości dotyczące wydarzeń z KABC TV, Los Angeles.

 

źródło: cirrusaircraft.com


]]>
mypiloci@mypiloci.pl (Konrad Ch.) Szybki news! Wed, 01 Jun 2011 20:44:40 +0000
EASA wzywa operatorów A320 do usunięcia usterek http://mypiloci.pl/najnowsze/item/575-easa-wzywa-operatorów-a320-do-usunięcia-usterek http://mypiloci.pl/najnowsze/item/575-easa-wzywa-operatorów-a320-do-usunięcia-usterek

A320_copyEuropejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego apeluje do operatorów statków powietrznych rodziny Airbus A320 do usunięcia problemów związanych z systemem załadunku towarów oraz pękaniem nitów kadłuba. 5 maja dyrektywę dotyczącą zidentyfikowanych wcześniej problemów związanych z zatrzaskami w systemie załadunku w samolotach A319, A320 oraz A321 wydała EASA. Wspomniane zatrzaski nie wytrzymują obciążenia maksymalnego. Kolejny problem opisany w ostrzeżeniu z 4 maja informuje o pękających nitach w kadłubie A318, A319, A320, A321. EASA wzywz do szczegółowej kontroli i podjęcia działań i wymiany uszkodzonych części. Operatorzy mają zbadać wszystkie statki powietrzne w ciągó 90 dni, które mają co najmniej sześć lat.

 

Na podstawie: Aviationweek



]]>
mypiloci@mypiloci.pl (Robert Wojtczak) Szybki news! Sun, 08 May 2011 09:34:42 +0000
Posiedzenie komitetu ds. bezpieczeństwa lotniczego Komisji Europejskiej http://mypiloci.pl/najnowsze/item/486-posiedzenie-komitetu-ds-bezpieczeństwa-lotniczego-komisji-europejskiej http://mypiloci.pl/najnowsze/item/486-posiedzenie-komitetu-ds-bezpieczeństwa-lotniczego-komisji-europejskiej

European_flag_outside_the_CommissionW Brukseli odbyło się posiedzenie komitetu do spraw bezpieczeństwa lotniczego Komisji Europejskiej. W trakcie posiedzenia omówiono stan bezpieczeństwa lotniczego w UE i na świecie (m.in. w oparciu o analizę danych zawartych w bazach ICAO/USOAP oraz odnośnie znajomości języka angielskiego w stopniu biegłym, tj. na poziomie 4).Przedmiotem obrad była jednakże głównie nowelizacja rozporządzenia ustanawiającego wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (tzw. czarna lista przewoźników lotniczych).

Nowelizacja rozporządzenia powinna zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE w ciągu najbliższych kilkunastu dni.

Poprzednia aktualizacja listy miała miejsce w listopadzie ubiegłego roku.

Ponadto w trakcie posiedzenia EASA zaprezentowała założenia do projektu rozporządzenia w sprawie  statków powietrznych zarejestrowanych w rejestrach państwa trzeciego (NPA-TCO), a Komisja Europejska poinformowała o zamiarze zmiany rozporządzenia 473/2006 oraz o sposobach i zakresie udzielania pomocy  technicznej afrykańskim i azjatyckim nadzorom lotniczym.

 

źródło: ULC

]]>
mypiloci@mypiloci.pl (Konrad Ch.) Szybki news! Tue, 12 Apr 2011 11:20:55 +0000
Zanim Polecisz sprawdź Gdzie Wylądujesz http://mypiloci.pl/zdarzenia-lotnicze/item/222-zanim-polecisz-sprawdź-gdzie-wylądujesz http://mypiloci.pl/zdarzenia-lotnicze/item/222-zanim-polecisz-sprawdź-gdzie-wylądujesz

cessna150_crash_grass_valleyO tym, że zawsze konieczne jest sprawdzenie jakie warunki panują na lotnisku docelowym przekonał się pilot Cessny 150, która 27 lutego podczas lądowania przewróciła się na ośnieżonej drodze startowej na Nevada County Airport.

Pilot twierdził, że pas „wyglądał jakby był tylko lekko przykurzony śniegiem" ale kiedy samolot przyziemił, jego koła wpadły w ponad 40 cm warstwę śniegu co spowodowało natychmiastowe przewrócenie na nosie.

Lotnisko było zamknięte i bez prądu od piątkowej burzy dlatego nie było w stanie ostrzec pilot aby nie lądował.

Pilot był jedyną osobą na pokładzie samolotu i samodzielnie wydostał się z przewróconego samolotu.

Na podstawie: CBS Sacramento


]]>
mypiloci@mypiloci.pl (Konrad Ch.) Zdarzenia Mon, 28 Feb 2011 17:01:16 +0000
Wpadka służb kontrolnych lotniska Ben Guriona w Tel Awiwie http://mypiloci.pl/lotnictwo-komercyjne/z-lotnisk/item/532-wpadka-służb-kontrolnych-lotniska-ben-guriona-w-tel-awiwie http://mypiloci.pl/lotnictwo-komercyjne/z-lotnisk/item/532-wpadka-służb-kontrolnych-lotniska-ben-guriona-w-tel-awiwie

Airport_securityLotnisko Ben Guriona w Tel Awiwie uważane jest za jedno z najlepiej chronionych lotnisk na świecie. Tymczasem podczas kontroli bagażu pasażera nie zauważono pistoletu i kompletu ostrej amunicji. Jak poinformował w poniedziałek na swej stronie internetowej izraelski dziennik "Haaretz", pasażer - oficer izraelskiej armii, do którego należał bagaż, odleciał do Budapesztu i dopiero na lotnisku w stolicy Węgier, podczas prześwietlania walizki, odkryto pistolet.

Izraelczyk został aresztowany przez służby węgierskie.

 

Aresztowany oficer, który podróżował przez Budapeszt do USA, powiedział węgierskiej policji, że pistolet pozostawił w bagażu jego krewny. Według dziennika "Haaretz", incydent podważył zaufanie władz amerykańskich do systemu bezpieczeństwa na izraelskich lotniskach.

Podobno USA planują wysłać do Tel Awiwu delegację, która ma na miejscu wyjaśnić, czy bagaż oficera został rzeczywiście prześwietlony na lotnisku Ben Guriona.

 

źródło: PAP


]]>
mypiloci@mypiloci.pl (Konrad Ch.) Lotniska Thu, 21 Apr 2011 15:08:59 +0000
ICAO opracowała wskazówki dla przewoźników http://mypiloci.pl/lotnictwo-komercyjne/aktualnoci/item/1032-icao-opracowała-wskazówki-dla-przewoźników http://mypiloci.pl/lotnictwo-komercyjne/aktualnoci/item/1032-icao-opracowała-wskazówki-dla-przewoźników

LOGO ICAOOrganizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) opracowała podręcznik dla przewoźników lotniczych zawierający opis postępowania w przypadku erupcji wulkanicznych.

Flight Safety and Volcanic Ash (Doc 9974) zawiera wskazówki, które państwa mogą zalecić operatorom statków powietrznych w sytuacji zanieczyszczenia powietrza pyłami wulkanicznymi.

Podręcznik opiera się głównie na pracach ICAO International Volcanic Ash Task Force (IVATF) prowadzonych po erupcji wulkanu na Islandii w 2010 r., która spowodowała zakłócenia w transporcie lotniczym na terenie zachodniej i północnej Europy.

Dostępny jest on w języku angielskim pod adresem:

http://www.icao.int/publications/Pages/doc-series.aspx

 


]]>
mypiloci@mypiloci.pl (Konrad Ch.) Aktualności Lotnictwa Komercyjnego Thu, 22 Mar 2012 20:46:00 +0000
Wysokie grzywny za oślepianie pilotów laserami http://mypiloci.pl/lotnictwo-komercyjne/aktualnoci/item/626-wysokie-grzywny-za-oślepianie-pilotów-laserami http://mypiloci.pl/lotnictwo-komercyjne/aktualnoci/item/626-wysokie-grzywny-za-oślepianie-pilotów-laserami

FAA_logoAmerykański Sekretarz Transportu Ray LaHood i Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) ogłosiła, że ​​FAA zacznie nakładać kary cywilne na tych, którzy światłem laserowym oślepiają pilotów w kokpicie samolotu.


"Naszym priorytetem jest ochrona bezpieczeństwa publicznego podróży. Nie zawahamy się podjąć stosownych działań przeciwko każdemu, kto zagraża bezpieczeństwu naszych pasażerów, pilotów i system transportu lotniczego ", powiedział Sekretarz LaHood.
"Świecenie laserem w kokpit samolotu to nie jest żart. Lasery te mogą czasowo oślepić pilot i uniemożliwić bezpiecznie wylądowanie samolotem, zagrażając tym samym bezpieczeństwu pasażerów i ludzi na ziemi ", powiedział Randy Babbitt z FAA.

 

Maksymalna grzywna jaką FAA może nałożyć za jednokrotne oślepianie załogi lotniczej wynosi 11.000 dolarów.

 

Tylko w tym roku piloci zgłosili ponad 1100 przypadków kierowania światła laserów na samolot.

Najwięcej laserowych incydentów zanotowano wokół międzynarodowego portu lotniczego w Los Angeles, skąd FAA otrzymała 102 mówiące o tym raporty, a następnie lotnisk w Chicago (98), Phoenix (80) i San Jose w Kalifornii (80). Wzrost w ostatnich latach zdarzeń tego typu wynika z kilku czynników, w tym m.in. z działań Agencji mających na celu zachęcenie pilotów do zgłaszania wszelkiego rodzaju podobnych nieprawidłowości, większej dostępności tanich i mających coraz większą moc urządzeń laserowych oraz wprowadzenia zielonych laserów, które są bardziej widoczne niż czerwone.

Przepisy, które celowe kierowanie urządzenia laserowego na samolot będą uznawać za przestępstwo są obecnie w legislacyjnym toku w Kongresie.

 

źródło: U.S. Federal Aviation Administration

 

]]>
mypiloci@mypiloci.pl (Konrad Ch.) Aktualności Lotnictwa Komercyjnego Mon, 06 Jun 2011 04:49:55 +0000
ULC: wytyczne w sprawie pyłu wulkanicznego http://mypiloci.pl/lotnictwo-komercyjne/aktualnoci/item/605-ulc-wytyczne-w-sprawie-pyłu-wulkanicznego http://mypiloci.pl/lotnictwo-komercyjne/aktualnoci/item/605-ulc-wytyczne-w-sprawie-pyłu-wulkanicznego

ulc_logoW związku z erupcją islandzkiego wulkanu Grimsvotn mogącą powodować zagrożenie dla bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński wydał specjalne Wytyczne.

Wytyczne nr 5 zalecają stosowanie przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej wymagań ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), a zawartych w materiałach doradczych Doc 019 – „Plan awaryjny na wypadek pojawienia się pyłu wulkanicznego – dla rejonu Europy i Północnego Atlantyku”.

We wspomnianym materiale Doc019 przestrzeń powietrzna, ze względu na zanieczyszczenie pyłem wulkanicznym, została podzielona na trzy obszary:

  • Obszar Niskiego Zanieczyszczenia: przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, gdzie pył wulkaniczny może wystąpić w koncentracji równej lub mniejszej niż 2x10-3 g/m3.
  • Obszar Średniego Zanieczyszczenia: przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, gdzie pył ulkaniczny może wystąpić w koncentracji większej niż 2x10-3 g/m3, ale mniejszej niż 4x10-3 g/m3.
  • Obszar Wysokiego Zanieczyszczenia: przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, gdzie pył wulkaniczny może wystąpić w koncentracji równej lub większej niż 4x10-3 g/m3, lub obszary zanieczyszczonej przestrzeni, w której określenie poziomu zanieczyszczenia jest niemożliwe.

 

Wymienione powyżej obszary mają zdefiniowane granice poziome i pionowe, oraz mają charakter trójwymiarowy i w niektórych przypadkach mogą być ominięte górą lub dołem.

Informacje dotyczące pyłu wulkanicznego są publikowane przez Służby Informacji Lotniczej.

 

Wspomniany Doc019 opisuje m.in.:

  • problemy przed którymi mogą stanąć piloci operujący w strefie występowania pyłu wulkanicznego;
  • działania biur nadzoru meteorologicznego na wypadek wybuchu wulkanu;
  • działania Centrum doradczego ds. pyłu wulkanicznego na wypadek wybuchu wulkanu;
  • procedury tworzenia map koncentracji pyłu wulkanicznego;
  • zalecane działania kraju operatora/rejestracji statku powietrznego w odniesieniu do eksploatacji statków powietrznych na wypadek wybuchu wulkanu oraz przykładowy proces oceny zagrożenia bezpieczeństwa. 

Wytyczne nr 6 wprowadzają do stosowania wymagania ustanowione przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego zawarte w Doc9859 – „podręcznik zarządzania bezpieczeństwem”.  

Wytyczne nr 7 mają zastosowanie do posiadaczy Certyfikatu Operatora Lotniczego (AOC), którzy zamierzają wykonywać operacje w obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym.

 

Zgodnie z wydanymi dziś Wytycznymi wspomniani operatorzy powinni ustanowić i realizować „Program zapobiegania wypadkom i bezpieczeństwa lotów”, w którym:

  • określą sposób oceny ryzyka i utrzymywania świadomości ryzyka u osób zaangażowanych w wykonywanie operacji lotniczych w obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym;
  • określą system zgłaszania zdarzeń związanych z wykonywaniem operacji lotniczych w obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym w celu identyfikacji zagrożeń oraz kompensowania ryzyka związanego z wykonywaniem operacji lotniczych w tych obszarach;
  • określą propozycje działań naprawczych wynikających z programu bezpieczeństwa lotów i zapobiegania wypadkom w związku z wystąpieniem zagrożeń związanych z wykonywaniem operacji lotniczych w  obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym.

Operatorzy powinni również dokonać odpowiednich zmian w Instrukcji Operacyjnej i przedstawić je do akceptacji, a tam gdzie to jest wymagane zatwierdzenia, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

 

Zachęcamy do zapoznania się z Wytycznymi oraz wspomnianymi materiałami doradczymi.

 

Wytyczne nr 5 w sprawie zalecenia stosowania Planu awaryjnego na wypadek pojawienia się pyłu wulkanicznego
 plik do pobrania 266.82 Kb

Plan awaryjny na wypadek pojawienia się pyłu wulkanicznego
 plik do pobrania 268.66 Kb

Wytyczne nr 6 w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagania ustanowione przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego zawarte w Doc9859 
 plik do pobrania 61.86 Kb

Podręcznik zarządzania bezpieczeństwem
 plik do pobrania 7.23 Mb

Wytyczne nr 7 w sprawie prowadzenia operacji lotniczych w obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym
 plik do pobrania 82.25 Kb.

 

źródło: ULC
]]>
mypiloci@mypiloci.pl (Konrad Ch.) Aktualności Lotnictwa Komercyjnego Wed, 25 May 2011 22:19:10 +0000
Nadal zakaz płynów na pokładzie samolotów http://mypiloci.pl/lotnictwo-komercyjne/aktualnoci/item/555-nadal-zakaz-płynów-na-pokładzie-samolotów http://mypiloci.pl/lotnictwo-komercyjne/aktualnoci/item/555-nadal-zakaz-płynów-na-pokładzie-samolotów

European_flag_outside_the_CommissionWedług wcześniejszych zapowiedzi, Komisja Europejska chciała, by od 29 kwietnia możliwe było wnoszenie na pokład płynów kupionych w sklepach wolnocłowych na lotniskach poza UE w przypadku przesiadki na lotnisku unijnym. Od 2013 roku zakaz wnoszenia płynów ma być zniesiony w UE dla wszystkich pasażerów, nie tylko tranzytowych.

Jeszcze w czwartek rzecznik KE Joe Hennon tweirdził, że od piątku kraje UE powinny znieść zakaz wnoszenia płynów na pokład samolotu dla pasażerów tranzytowych spoza UE. W ząłożeniu tym pozostawiono jednak „bezpieczne wyjście" dla krajów, które chciałyby utrzymać zakaz ze względów bezpieczeństwa. Kraje, które chciały utrzymać zakaz (wobec pasażerów tranzytowych), musiały do piątku zwrócić się formalnie do Komisji Europejskiej w tej sprawie. Jak się okazało, w trakcie rozmów z KE utrzymanie zakazu zapowiadało szereg krajów włączając w to Francję, Wielką Brytanię i Holandię.

 

W piątek, mimo wcześniejszych zapowiedzi, Komisja Europejska zaleciła krajom UE tymczasowe utrzymanie zakazu wnoszenia na pokład samolotu płynów zakupionych w sklepach bezcłowych poza UE dla pasażerów tranzytowych. Zakaz ten miał być zniesiony od piątku 29 kwietnia.

Komisarz ds. transportu Siim Kallas zalecił aby kraje UE czasowo odroczyły zniesienie zakazu wnoszenia w bagażu podręcznym płynów, m.in. alkoholi i perfum, przez pasażerów tranzytowych spoza UE.

"Moim głównym celem jest ułatwienie życia pasażerów, jednak w obecnej sytuacji, gdy wiele krajów UE zdecydowało się utrzymać zakaz, spowodowałoby to dezorientację pasażerów na europejskich lotniskach" - powiedział w piątek Kallas.

 

Teraz Komisja dokona przeglądu sytuacji dotyczącej wnoszenia płynów wraz z krajami UE i skonsultuje się ze Stanami Zjednoczonymi, które są głównym kierunkiem lotów z UE.

Zakaz wnoszenia płynów na pokład samolotu wprowadzono w listopadzie 2006 roku po udaremnionych planach zamachów bombowych na samoloty pasażerskie w Wielkiej Brytanii. Zamachowcy planowali użyć ciekłych substancji chemicznych wniesionych do samolotów w butelkach. Zgodnie z przepisami ilość płynów i substancji podobnych (np. wody do picia, zup, serów typu camembert, pasty do zębów, dezodorantów, tuszu do rzęs) w pojedynczym pojemniku nie może przekroczyć 100 mililitrów.

 

Od 2013 roku zakaz wnoszenia płynów ma być zniesiony w UE dla wszystkich pasażerów. Aby było to możliwe, do tego czasu muszą sprawnie działać urządzenia umożliwiające skanowanie wnoszonych płynów.

 

na podstawie: PAP
]]>
mypiloci@mypiloci.pl (Konrad Ch.) Aktualności Lotnictwa Komercyjnego Wed, 04 May 2011 13:07:49 +0000
Spotkanie w sprawie minimów widzialności w lotach VFR oraz lotów nocnych VFR http://mypiloci.pl/lotnictwo-ogolne/aktualnoci/item/635-spotkanie-w-sprawie-minimów-widzialności-w-lotach-vfr-oraz-lotów-nocnych-vfr http://mypiloci.pl/lotnictwo-ogolne/aktualnoci/item/635-spotkanie-w-sprawie-minimów-widzialności-w-lotach-vfr-oraz-lotów-nocnych-vfr

ulc_logoW Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie w sprawie dotyczącej minimalnych wartości widzialności w locie VFR w przestrzeni G na i poniżej wysokości 900 m (3000 ft) AMSL oraz kwesti warunków wykonywania lotów VFR w nocy. W spotkaniu uczestniczyli Prezes ULC Grzegorz Kruszyński, Wiceprezes PAŻP Maciej Rodak oraz specjaliści ULC i PAŻP.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2008 r. w sprawie przepisów ruchu lotniczego oraz zgodnie z Załącznikiem 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, minima widzialności, o których wspomniano, oraz warunki wykonywania lotów między zachodem a wschodem słońca ustala Polska Agencja Żeglugi Powietrznej („właściwa władza ATS"). Jednak istniejący system prawny nie umożliwia PAŻP samodzielnego wydawania przepisów powszechnie obowiązujących w omawianym zakresie. Ponadto, mając na uwadze zapisy w projekcie znormalizowanych europejskich przepisów ruchu lotniczego (Standardised European Rules of Air - SERA) opracowanym przez Komisję Europejską, dostrzeżono potrzebę unifikacji ustaleń krajowych w zakresie lotów VFR z projektem Unii Europejskiej (UE).

Na spotkaniu podjęto decyzję, że PAŻP sporządzi projekt ustaleń dotyczących warunków wykonywania lotów VFR w przestrzeni G z widzialnością poniżej 5 km oraz projekt warunków lotów VFR w nocy, wzorując się na projekcie UE. Po akceptacji przez Prezesa ULC, ustalenia zostaną opublikowane w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska). PAŻP przeprowadzi analizę bezpieczeństwa, w której zostaną wykorzystane informacje o zdarzeniach w ruchu lotniczym, zaistniałe podczas wykonywaniu lotów VFR w warunkach minimalnej widzialności oraz w nocy. Dane, o których mowa udostępni ULC. Są one gromadzone w systemie ECCAIRS (European Co-Ordination Centre for Accident and Incident Reporting Systems).

 

Z uwagi na potrzeby oraz zainteresowanie środowiska lotniczego, sprawa będzie traktowana przez ULC oraz PAŻP priorytetowo.

 

źródło: ULC
]]>
mypiloci@mypiloci.pl (Konrad Ch.) Aktualności Lotnictwa Ogólnego Wed, 15 Jun 2011 15:09:26 +0000